Leadership is for those who take it 16 października 2017 – Opublikowany w: Bez kategorii

Leadership is for those who take it.
Sheryl Sandberg

 

5 rzeczy, które różnią dobrego lidera od kiepskiego szefa

 

#1 jest drogowskazem, a nie wyrocznią

Prawdziwy lider nigdy nie podkreśla swojej – wyższej – pozycji. Wie, że skuteczna motywacja innych nie może opierać się na sianiu strachu. Swoje stanowisko postrzega jako służbę, a nie narzędzie władzy.

 

#2 zamiast wydawać polecenia, zadaje pytania

Lider czuje się członkiem zespołu, w związku z czym nigdy nie stawia siebie na piedestale. Na początku nigdy nie daje ostatecznego rozwiązania, pyta, daje przestrzeń do myślenia i wdrożenia swoich pomysłów, wtedy ma pewność, że jego zespół będzie w pełni zaangażowany.

 

#3 tworzy warunki rozwoju, ale nikogo nie wykorzystuje

Zły szef, poprzez niezrozumienie istoty swej misji, traktuje swoich podwładnych przedmiotowo. Wymaga poświęcenia, nie oferując nic w zamian. Tymczasem lider odwraca tę zależność – swoją pozycję wykorzystuje na angażowanie innych i pomoc w rozwoju.

 

#4 docenia sukcesy, a porażki traktuje jako wypadkową wielu czynników

Lider stara się być jak największym wsparciem. Zależy mu na zadowoleniu podwładnych, bo tylko pozytywne emocje są napędem do sięgania wyżej. Tę samą filozofię wyznaje w odniesieniu do porażek. Gdy sprawa nie ma charakteru indywidualnego, lider w pełni rozumie, że nie na wszystko, pomimo szczerych intencji, mamy wpływ.

 

#5 przedstawia swoje wizje, a nie rozdziela zadania

Kiepski szef zawsze działa w pojedynkę, a spotkania zwołuje tylko po to, by rozdzielić zadania. Lider zaprasza wszystkich na burzę mózgów, którą rozpoczyna od przedstawienia swojego punktu widzenia